Follow Us @soratemplates

poniedziałek, 26 czerwca 2017

PIES BASKERVILLE'ÓW



Tytuł: Pies Baskerville'ów
Autor: sir Arthur Conan Doyle
Seria: brak
Gatunek: kryminał
Wydawnictwo: MG
Liczba stron: 180
 Data wydania w Polsce: 2017
Okładka: twarda
Cena z okładki: 24,90 zł
Ocena: ★★★★★★

Wydana w 1901 roku powieść Arthura Conan Doyle’a uchodzi dziś za klasyczny kryminał. Jest niewątpliwie arcydziełem gatunku, legendarnym tekstem, inspirującym – wciąż – także współczesnych autorów. Pisarz sięgnął w niej umiejętnie po popularną estetykę grozy, wzbogacając o wątki niesamowite opowieść o zagadce ewidentnie kryminalnej. I choć jej wyjaśnienie, mimo że – w zgodzie z przekonaniami filozoficznymi Doyle’a – dokonuje się na gruncie nauki, to jednak niesamowity klimat narracji, opisy mgielnych pejzaży spowijających angielskie mokradła – na trwałe zagościły w świadomości czytelników. Genialny detektyw Sherlock Holmes, wraz ze swym asystentem, nieco ociężałym doktorem Watsonem, muszą tym razem zmierzyć się z tajemniczym potworem, przypominającym ogromnego psa, który grasuje na angielskiej prowincji zabijając samotnych wędrowców. Czy detektywi rzeczywiście stają tym razem wobec paranormalnego zjawiska? Czy ofiary potwora coś łączy?

***


Sherlock Holmes - czy jest ktoś, kto o nim nie słyszał? Często mówiłam sarkastycznie "Ty Sherlocku" lub "Brawo, Watsonie!", ale sama się zdziwiłam, gdy dotarło do mnie, że w sumie to nie czytałam żadnej książki o tym detektywie, ani nawet nie widziałam urywku filmu... 

Dzięki wydawnictwu MG udało mi się poznać z tą sławną postacią, ale zanim przejdę do treści, trochę o wyglądzie. Książka jest piękna. Okładka twarda, choć można ją wyginać swobodnie. W torbie trochę mi się porysowała, ale to nic, ponieważ wklejka wewnątrz nadal jest cudowna! Tłumaczenia nie mogę ocenić, ponieważ nie widziałam poprzednich, ale wkradło się kilka literówek. Warto wspomnieć o cenie, ponieważ ta pięknie wydana powieść kosztuje niespełna 25 złotych, a w księgarniach internetowych pewnie jeszcze mniej. 

Tutaj mam mały problem. Mam pisać, że Holmes kojarzy mi się z Poirotem czy Poirot z Holmesem? Nie wiem, ale zdecydowanie wolę Poirota. Może dlatego, że bardziej znam tego Belga z jajowatą głową, a z Sherlockiem spotkałam się dopiero jeden raz. 

Książka jest bardzo dobra. Owiana całunem tajemnicy, trochę nietypowa. Zagadka trudna do rozwiązania, z zaskakującym zakończeniem, dobrą logiką. Nie podobał mi się stosunek detektywa do jego dobrego przyjaciela, a raczej uległość Watsona, który cieszył się jak małe dziecko z jakichś osiągnięć, ale detektyw mówił tylko: ja już to wiem, tylko dałem Ci się zabawić.

Jeśli jesteście fanami tego człowieka z mózgiem do rozwiązywania zagadek, to lećcie do księgarni i kupujecie tę świetną ozdobę i dobrą książkę.

***

"Życie tutaj stało się podobne do wielkiego Trzęsawiska Grimpen, gdzie wszędzie czyhała na człowieka śmierć, a nigdzie nie ma przewodnika, który by wskazał właściwą drogę."

"Złym na wskroś musi być taki człowiek, którego nie opłakuje żadna kobieta."

2 komentarze:

  1. "Pies Baskervillów" właśnie w moich rękach. Tez nie czytałam wcześniej nic z Sherlockowych przygód i mam nadzieję na dobrą rozrywkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam chyba jakk lekturę w gimnazjum. Super. ❤ Wszystkie przygody Sherlocka są cudowne. 😃

    OdpowiedzUsuń