Follow Us @soratemplates

sobota, 17 marca 2018

KLASYKA W NAJLEPSZYM WYDANIU: WICHROWE WZGÓRZA, VILLETTE, LOKATORKA WILDFELL HALL

Trzy cudowne siostry Brontë. Któż o nich nie słyszał? Jednakże słyszeć nie oznacza znać. Jakiś czas temu pisałam o moim wyzwaniu czytelniczym na rok 2018. Planuję czytać więcej klasyki i odhaczyć lektury, o których mówi cały świat. W tym zadaniu pomaga mi wydawnictwo MG. Planuję zrobić osobny post o inwentarzu tych wydawców (z mojej inicjatywy, nienarzuconej przez wydawnictwo), ponieważ to (wydaje mi się) jedyna filia, która wypuszcza na polski rynek wydawniczy tyle klasyków, a każdy kolejny jest piękniej wydany i przetłumaczony.


Wichrowe Wzgórza to chyba najbardziej znana książka Brontë. Mam ją nawet w dwóch wydaniach, ponieważ kolekcjonuję też serię "Angielski ogród" od wydawnictwa Świat Książki. To kultowa powieść, na podstawie której powstał jeszcze bardziej kultowy film. Akcja toczy się w wieku XVIII, kiedy to mały, bezdomny chłopczyk trafia do nowego domu i zdobywa rodzinę, a także przyjaciółkę. Oczywiście przyjaźń trwa tylko w okresie dzieciństwa, ponieważ później przeradza się w miłość. Uczucie to jednak staje się zgubne. To miłość, która nie zważa na innych. Rozpala ogień, a ogień jest najpotworniejszym z żywiołów.

Najstarsza siostra, Charlotte, słynie z książki Villette, która w moim rankingu zajmuje chyba najwyższe miejsce, ponieważ opowiada historię, którą już jako dziecko uwielbiałam. To też schemat, który dał początek wielu innym książkom. Zrozpaczona bohaterka, która traci dosłownie wszystko, rzuca to, co jej pozostało (prawie nic) i udaje się w podróż, która albo ją zniszczy albo pozwoli się odrodzić. Z początku jest dobrze. Nawet wspaniale. Główna bohaterka zaznaje szczęścia, o którym wcześniej nawet nie marzyła. Praca, przyjaciele, stabilizacja, a później on. I cała masa innych kłopotów.

Ostatnia książka na dziś to Lokatorka Wildfell Hall. Jest to dosłownie powieść "na dziś", ponieważ kobiety cały czas walczą o wolność. Powierzchownie już ją posiadamy, ale tak naprawdę znajdujemy się w sytuacji głównej bohaterki tej powieści, która dochodzi do wniosku, że została uprzedmiotowiona, a jej życie nie zmierza w żadnym kierunku, na który ona sama zdecydowałaby się. To opowieść o zdradzonych tajemnicach, wierze w siebie i swoje siły, a także o nadziei, która potrzebna jest dzisiaj kobietom na całym świecie. Jak to u sióstr Brontë bywa, nie może też zabraknąć odrobiny miłości. 


Czytaliście którąś z tych książek? Jeśli nie, to mam nadzieję, że was zachęciłam. Sięgajcie po egzemplarze wydawane przez to wydawnictwo i dajcie znać jak wam się podobało. :)

4 komentarze:

  1. Rzeczywiście to wydanie jest piękne! Nie czytałam jeszcze tych książek, ale mam w planach <3
    Pozdrawiam ciepło! ;* Dolina Książek ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach "Wichrowe wzgórza" i nawet mój egzemplarz stoi na półce. Niestety nie w powyższym wydaniu :( Mam zamiar przeczytać tę książkę w tym roku, ale szczerze mówiąc nie wiem czy się uda :(

    OdpowiedzUsuń